SPORTMASSAGE

 

massage5Sportmassage richt zich vooral op de structuren van het bewegingsapparaat. Via allerlei handgrepen (strijkingen, knedingen, schuddingen, fricties, e.d.) wordt het spierweefsel bewerkt.
 
Sportmassage zorgt ervoor dat elke spier weer in optimale conditie wordt gebracht om weer volledig belast te kunnen worden tijdens het sporten. Ook ontspant deze massage, geeft het een betere doorbloeding van huid en spieren en kan het blessures voorkomen.
Als uw spieren te lang en/of te zwaar belast worden, krijgt u spierpijn. Door de sportmassage worden afvalstoffen sneller afgevoerd, worden strakke en stijve spieren soepeler en wordt de flexibiliteit vergroot.
 
Er zijn 2 vormen van sportmassage: de activerende en de ontspannende vorm.
De dosering van de technieken zal aangepast worden aan het doel van de massage.
 
Als de sportmassage plaats vindt voor een te leveren sportprestatie, om het bewegingsapparaat in goede conditie te krijgen en voor te bereiden op de sportprestatie, spreekt men van de activerende vorm van sportmassage. De handgrepen worden bij deze vorm snel en licht uitgevoerd.
 
Sportmassage wordt ook toegepast om vermoeidheidsverschijnselen, die het directe gevolg zijn van een lichamelijke inspanning, terug te dringen.
Na de geleverde prestatie is de bedoeling van de massage om de spieren weer op lengte te brengen en de vele afvalstoffen, o.a. melkzuur en water die vermoeidheid, pijn of kramp veroorzaken, sneller af te voeren. De stofwisseling wordt hierdoor positief beïnvloed en u herstelt sneller. Dit is de ontspannende/sederende vorm van sportmassage. Deze ontspannende massage wordt ook toegepast als de spieren moeten herstellen na een blessure en preventief, ter voorkoming van blessures. De handgrepen worden bij deze ontspannende vorm van sportmassage langzaam en dieper uitgevoerd.
 
De effecten van sportmassage:
  • Verbetering van de doorbloeding en stofwisseling (afvoer afvalstoffen).
  • Stimulering van de spieractie en ontwatering van de spieren.
  • Door ontspanning of activering invloed op de spierspanning.
  • Kortere hersteltijd.
  • Pijnbestrijding.
Mieke Vogel is gediplomeerd sportmasseur en heeft een licentie bij het NGS.